دسته بندی اطلاعات

سرمایه‎داری شبه اسلامی

منبع: الف تاریخ انتشار: 1391-01-26
نویسنده: مترجم:
چکیده:

«سرمایه‎دار» در فرهنگ ایرانی - اسلامی تعریف روشنی دارد. در جامعه ما یک «سرمایه‎دار» تنها به وجه اقتصادی‎اش شناخته نمی‎شود، بلکه وجوه اجتماعی، اخلاقی و سیاسی او نیز در کاربرد این عنوان مؤثر است. به همین دلیل «سرمایه‎دار» با عناوین دیگری چون تولید کننده، سرمایه‎گذار، بازاری، تاجر، پولدار و... متفاوت است. سرمایه‎دار ایرانی، متمکن مدرنی است که سبک زندگی خاصی دارد و دارای جایگاه ویژه‎ای در بدنه قدرت سیاسی و طبقات اجتماعی است.


سرمایه‎دار دائم‎الوضو باتسبیح دانه درشت‬‬



سرمایه‎داری در ایران سرنوشت غم‎انگیزی دارد که شرح آن در این مجال نمی‎گنجد. آن‎چه به این فهم جای نگرانی دارد پدیده سابقه‎داری است که به دلایلی، از حاشیه امن و عقبه پر قدرتی برخوردار است.

عنوان مقاله «سرمایه‎دار دائم‎الوضو با تسبیح دانه درشت» نیز به دو دلیل انتخاب شده است. علت اول تصویری است که به‎طور مشابه و نزدیک به هم در ذهن مخاطب ایجاد می‎کند. جامعه ما با این تعبیر از سرمایه‎دار بیگانه نیست. و علت دوم نیز بیان دو ویژگی اساسی از جریان سرمایه‎داری است که به تنهایی گویای حرف‎‎های بسیار است.

از عنوان «دائم الوضو» استفاده شده است که نشانه تأکید این جریان بر مستحبات و نوعی از عبادت و اخلاقیات فردگرایانه است. بر «تسبیح دانه درشت» تأکید شده است چون از نوعی ظاهرگرائی و نمادسازی ارزشی و دینی حکایت می‎کند.

اما سرمایه‎دار دائم الوضو با تسبیح دانه درشت چه ویژگی‎هایی دارد؟ و وجود چنین جریانی چه آسیب‎هایی در جامعه اسلامی به‎وجود خواهد آورد؟

زندگی رازآلود این سرمایه‎دار که تمام حق و حقوق مالش را تنها در صندوق صدقات و کمیته امداد می‎بیند، در دو عرصه قابل تحلیل است. عرصه رفتار فردی و عرصه رفتار اجتماعی. رفتار این سرمایه‎دار در هر دو عرصه خطرناک‎تر از سرمایه‎دار کرواتیِ است که زنجیر طلا بر گردن می‎آویزد. و البته چنین کاراکتری به‎دلیل ویژگی‎‎های فردی و اجتماعی که دارد در حال تبدیل شدن به یک نحله و سبک زندگی است و روزبه‎روز بر تعداد این‎گونه افراد افزوده می‎شود.

سرمایه‎دار دائم‎الوضو، تأکید بر رفتار فردی این جریان است. سرمایه‎داری که در حوزه مسائل فردی تلاش می‎کند قلب و دل خود را با رعایت برخی مستحبات تسکین دهد و از این طریق آرامش و اعتماد به نفس دینی و شرعی برای خود کسب کند. فردی که علی‎رغم «منافع رانتی» که بادآورده نصیبش شده است اهل خیرات و نذورات و نماز جماعت و خرجی دادن و هیأت برگزار کردن است. دهه محرم بنگاه دلالی و خرید و فروش خودرو‎های صد‎ها میلیونی‎اش را تعطیل و سیاه‎پوش می‎کند. اهل نذری دادن است و به سفره انداختن و مردم جمع کردن و سخنران آوردن دل خوش است. پایش برسد مسجد و مدرسه هم می‎سازد و نام و نشان «خیر مسجد‎ساز و مدرسه‎ساز» هم کسب می‎کند.

چنین رفتار فردی دو اثر عمده دارد. اول، کسب وجهه اجتماعی – سیاسی است، که شخص را در قامت یک مدال‎آفرین ملی معرفی می‎کند تا جامعه او را به‎عنوان یک ارزش بپذیرد و سبک زندگی‎اش را الگو قرار دهد.

اما اثر جدی‎تر هم دارد که راه را برای اصلاح و هدایت فردی‎اش سخت می‎کند و آن احساس رضایت دینی و ارزشی است که این فرد از زندگی خود کسب می‎کند و همین احساس اجازه نمی‎دهد که او به وظایف اصلی‎اش بیاندیشد. این‎جاست که به فرمایش ائمه معصومین گناهِ گرسنه خوابیدن فقرا بر گردن چنین شخصی و دیگر توانگران است. باید پرسید این فرد مالش را از کجا کسب کرده است و چه میزان حق و حقوق دین و جامعه را داده است؟ چه مقدار از مالش ناشی از خوردن مال یتیم و حق مظلوم و سهم مستضعف است؟ و آیا به غیر از رانت و فساد، چنین حجمی از پول قابل‎جمع است؟

اما او به دادن اسکناس رنگینی به کودک دست فروش کنار خیابان دلخوش است، و به این دست و دلبازیش فخر می‎فروشد. هرچند در این عمل منتی بر کودک نگذارد و برای دیگران نیز آن را جار نزند.

همه دارایی‎اش هم از رانت و فساد باشد بازهم خود را با کمک و اعانه و صدقه پاک می‎بیند و این بدترین نوع پول‎شویی در جامعه اسلامی است. بدترین نوع پول‎شویی این است که فرد جور خود را نبیند و با پول‎‎های کثیف رانتی یتیم‎نوازی کند.

ماجرای چنین فردی، داستان آن دزد سابقه دار در زمان امام صادق (علیه‎السلام) است که هنگام عبور از بازار، دو قرص نان سرقت کرد و دو انار از مغازه‎ای دیگر. اما انار و نان را به فقیر داد، وقتی به او گفتند: این چه‎کاری‎ست؟ گفت: خداوند هر گناه را یک کیفر، ولی ثواب را ۱۰ برابر پاداش می‎دهد.

من با آن دو نان و دو انار، چهار گناه کردم، ولی به فقیر که دادم، چهل ثواب بردم. چهار گناه از چهل ثواب که کم شود، ۳۶ ثواب باقی می‎ماند. حضرت به او گفتند: تو به کتاب خدا جاهلی، پاداش ۱۰ برابر، برای کسی است که کارش بر اساس تقوا باشد. مگر نشنیدی خدای عزوجل می‎فرماید: «إنما یتقبل الله من المتقین.»

مفهوم این حکایت تاریخی در اقتصاد سیاسی امروز قابل‎مشاهده است. جریان سرمایه‎ای که با عمل به مستحبات و نذری و مجلس گرفتن، خود را بی‎نیاز از تکالیف اصلی می‎بیند. این آرامش درونی و اعتماد به نفس دینی - بخوانید توهم - است که او را هر روز رانتی‎تر از گذشته می‎کند.
اثر اجتماعی زندگی این فرد نیز رفع‎کننده تناقض ارزش‎‎های اخلاقی با سبک زندگی سرمایه‎داری است. این نوع زندگی نگاه انتقادی به سرمایه‎داری را تبدیل به غبطه خوردن و انگشت حسرت گزیدن می‎کند. این نوع سرمایه‎داری است که مصلحت را آن‎چنان فربه می‎کند که حاضر است با «خوداجتهادی» و در هر زمانی به قاعده «اکل میته» با آمریکا هم پای میز مذاکره بنشیند.

اسلامی که این جریان ترویج می‎کند همان سرمایه‎داری به علاوه ۱۷ رکعت نماز و نوافل است و هیچ تعارضی با اسلام اشرافی ندارد. بی‎ام‎و ۲۰۰ میلیون تومانی سوار می‎شود و هر روز صبح صدقه سالم ماندن خود و ماشینش را به کودک گل‎فروش سر چهارراه می‎دهد. به اسم تأکید اسلام بر زیبایی جز کت شلوار برنددار یک میلیون تومانی تن نمی‎کند. معتقد است پیامبر اکرم بر عطر و خوش‎بویی تأکید داشته است و به همین دلیل عطر زیر ۵۰۰ هزار تومان به خود نمی‎زند. به چادر همسر و یا همسرانش اهمیت می‎دهد و برای آن‎ها ساعت ۶۰ میلیون تومانی می‎خرد و سرتاپای‎شان را طلا می‎گیرد. مهمان را حبیب خدا می‎داند و برای عروسی پسرش هواپیما به دوبی چارتر می‎کند و برای همه دوستان و آشنایان در هتل پنج ستاره این شهر عروسی همراه با موسیقی مجاز می‎گیرد.

به سفر اهمیت می‎دهد و در تقویم سفر‎های سالیانه‎اش مکه و مدینه و آنتالیا و... را همزمان برنامه‎ریزی می‎کند. تأکید اسلام بر خانه‎‎های بزرگ را شنیده است و به همین دلیل در آپارتمان زعفرانیه‎اش با متری ۱۱ میلیون تومان، با استخر معلق و آشپزخانه مرکزی و باغ پرندگان زندگی می‎کند و البته سر در خانه‎اش حک کرده است «و إن یکاد الذین...»

اما زندگی اجتماعی - سیاسی این جریان تأسف‎انگیزتر است. سرمایه‎داری با تسبیح دانه درشت همان ظاهرسازی برای مشروعیت بخشیدن به رانت‎خواری بی‎حد و اندازه است. جریانی که به سبب نوع زندگی شخصی و تعلقات ظاهرا دینی و دست و دل‎بازی‎هایش، از سیاسیون و بدنه قدرت نیز دلبری می‎کند.

این جریان همواره در قدرت است. هم برای سازندگی خرج می‎کند هم برای اصلاحات و هم مهرورزی. هم معتقد است آزادی سیاسی مهم‎تر از توسعه اقتصادی است و همان به «می‎شود و می‎توانیم اقتصادی» اعتقاد دارد. در هر دولتی با هر گرایشی نقش‎آفرینی می‎کند. یک پای ثابت قدرت است و قدرت نیز سر سفره اوست. تعلق رانتی وصف ناپذیری به بدنه قدرت دارد و البته از همین منبع قدرت نیز روزی لقب لژیونر بخش خصوصی و موتور محرکه اصل ۴۴ را می‎گیرد و روزی هم برای دور زدن تحریم‎ها «بنتن و مردعنکبوتی» می‎شود و با همین القاب نیز از هر نوع بازرسی و حسابرسی می‎رهد.
جریان سیاسی که به این قماش وابسته باشد به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. تند ترین شعارها را می دهد و اما برای ماندن در قدرت و حفظ منافع سیاسی و اقتصادی پای هر معامله ای می نشیند.

چنین جریانی با اقتصاددانان نئولیبرال وطنی نیز به خوبی پیوند می‎خورد و به همین طریق به هر نوع رفتار رانتی خود سبقه علمی می‎دهد و حتی روابط و تعاملات نامشروع خود را تبدیل به نهاد و قانون می‎کند.

از نئولیبرال‎‎های وطنی حمایت می‎کند، چون آن‎ها معتقدند که دستمزد نیروی کار در مقراض دو تکه عرضه و تقاضا تعیین می‎شود نه باحق‎الزحمه واقعی و سبد هزینه‎‎های زندگی‎اش و البته اعتقاد دارد که کارگری که در این مقراض دو تکه از بین رفت و به خاک سیاه نشست را باید مستمری ماهانه داد.

این جریان معتقد است نئوکلاسیک‎ها همان حرف ائمه و پیامبران را می‎زنند و این جمله پیامبر اکرم که قیمت‎ها در آسمان تعیین می‎شود را حجتی بر آزاد‎سازی قیمت‎ها و بازار آزاد می‎دانند و بی‎آن‎که ده‎ها روایت و حدیث دیگر و سبک حکومت‎داری ائمه را ببینند، هر نوع گران‎فروشی و احتکار و تورم و ... را به اسم قواعد بازار مشروع می‎دانند و دست خدا را در آن می‎بینند و البته از بازار میوه و تره‎بار خود، هر شب جمعه چند صندوق سیب و پرتقال در امام‎زاده صالح شمیران توزیع می‎کنند.

ربا را دشمنی با خدا و بلکه بالاتر از دشمنی می‎دانند چون شنیده است که نئوکلاسیک‎ها از بهره می‎گویند و نه ربا و به همین دلیل بانک‎داری و بهره دادن و بهره گرفتن را چون شیر مادر حلال می‎دانند و هر روز یک بانک جدید تأسیس می‎کنند.

با اقتصاد متعارف هیچ مشکلی ندارند و از این‎که اقتصاد متعارف از رقابت کالا‎های داخلی با خارجی می‎گوید به‎عنوان علم جهان شمول دفاع می‎کنند و البته در این رقابت همواره نقش رقیب خارجی و وارد‎کننده کالا‎های خارجی را بازی می‎کنند.

معادن و انفال را با هزار حیله و نیرنگ از دست مدیران فاسد خارج می‎کنند و بی‎آن‎که استاندارد‎ها و حداقل‎‎های کار برای کارگران معدن را فراهم آورند ده‎ها نفر را در این معادن به‎کار می‎گیرند و بعد هم که تعدادی از این کارگران زیر خروار‎ها خاک و سنگ مدفون شدند، مزورانه برای‎شان حجله شهادت برپا کرده و برای زن و فرزندان‎شان تقاضای مستمری از دولت می‎کنند.

در یک جمله از اقتصاد لیبرال حمایت می‎کنند چراکه این اقتصاد دین را هم در کنار صد‎ها متغیر دیگر می‎پذیرد و زندگی سرمایه‎داری به‎علاوه ۱۷ رکعت نماز را برای‎شان تئوریزه می‎کند و به آن‎ها اجازه می‎دهد که در کنار کسب و کارشان، صندوق صدقات نصب کنند و کمیته امداد را به‎عنوان یک نهاد انقلابی دوست بدارند.

درنتیجه گسترش چنین جریانی از سرمایه‎داری است که امروز مانور ثروت و نمایش اشرافی‎گری یک ارزش تلقی می‎شود و در ساحت علم نیز همه‎چیز در خدمت جریان سرمایه قرار می‎گیرد و از درون دولت نیز جز عدالت اعانه‎ای و صدقه‎ای، آن‎هم در تبعیض‎آمیزترین شکل آن هیچ نمی‎تراود.



ارسال محتوا به دوستان نظرات خود را در رازنامه ثبت کنید                به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک به اشتراک گذاری محتوا در گوگل پلاس به اشتراک گذاری محتوا در لینکدین به اشتراک گذاری محتوا در توی تر

مشخصات ثبت اطلاعات

مدیریت رازنامه

مدیریت رازنامه

تاریخ ثبت:
1391/01/26
بروزرسانی:
1391/01/26
آخرین مشاهده:
1403/02/14

نظرات و پیشنهادات


دریافت آخرین اطلاعات رازنامه
با ثبت پست الکترونیکی خود و یا دوستان خود همیشه از آخرین اطلاعات سایت آگاه شوید.

دریافت آخرین اطلاعات رازنامه

پرسش ها و پاسخ ها

    با عرض سلام و خسته نباشید در صورتی شرکتی به عنوان اسپانسر با ما مشغول فعالیت باشد از نظر اداره مالیاتی پول های واریزی از طرف اسپانسر به چه صورت شناسایی میشود ؟ آیا معاف از مالیات است؟

    علیرضا سربی Alirezasorbi
    علیرضا سربی Alirezasorbi  ( حسابداری ، حسابرسی ، قوانین پایانه ها و سامانه مودیان ، کار ، تامین اجتماعی ، مالیات ها ، تجارت و حسابداری بهای تمام شده )

    باسلام من کاردان دامپزشکم باشراکت مرغداری خریدیم مرغدار نمونه کشور شدم سرم کلاه گذاشتن مرغداری رو فروختن .میخوام کار شروع کنم نمیدونم چیکار باید بکنم.از مردم فراری شدم میترسم با هر کس کار کنم سرم کلاه

    علیرضا سربی Alirezasorbi
    علیرضا سربی Alirezasorbi  ( حسابداری ، حسابرسی ، قوانین پایانه ها و سامانه مودیان ، کار ، تامین اجتماعی ، مالیات ها ، تجارت و حسابداری بهای تمام شده )

    سلام،وقت بخیر زمانی که لیست تعدیل حقوق تهیه می گردد و حقوق و عیدی از مالیات معاف می گردند در سیستم حسابداری چطور باید مالیات حقوق را کسر کرد متشکرم

    احمد نورمحمدی
    احمد نورمحمدی  ( راهبری سیستم های حسابداری - مالیاتی مشاور مالی مالیاتی شرکت های دانش بنیان )

    سلام وقت بخیر من دوتا حساب دارم به نام پیش دریافت عوارض و ارزش فزوده و پیش پرداخت عوارض و ارزش افزود موقع پرداخت ارزش افزوده و عوارض چطوری سند بزنم و این که چرا تفاوت ارزش افزوده خرید من و ارزش ا

    مانوئیل یوحنائی
    مانوئیل یوحنائی ( حسابداری مالی و مالیاتی -حسابداری صنعتی - حسابرسی - حسابرسی داخلی  )

    سلام ، وقت بخیر نحوه سند زدن پرداختی بیمه تامین اجتماعی به چه صورته ؟ بدون این که تو لیست حقوق و دستمزد بیام ه صورت جداگانه چطوری ثبت بزنم؟

    احمد نورمحمدی
    احمد نورمحمدی  ( راهبری سیستم های حسابداری - مالیاتی مشاور مالی مالیاتی شرکت های دانش بنیان )

    سلام به مشاور محترم من تازه دیپلم در رشته حسابداری گرفته ام نمی دانم به تحصیل در دانشگاه ادامه دهم یا خیر ؟ با توجه به اینکه بیکاری در مقطع دانش آموختگان عال زیاد است چه کنم ؟ لطفا" رهنمایی بفرمائید

    عیسی ذوقی
    عیسی ذوقی ( مشاور بازرگانی، مالی ومالیاتی  )

    سلام و وقت بخیر برای استارت آپ ها و کسب و کارهای الکترونیک آیا معافیت مالیاتی وجود دارد؟ در صورت تایید، نحوه استفاده از معافیت چگونه است؟

    علیرضا سربی Alirezasorbi
    علیرضا سربی Alirezasorbi  ( حسابداری ، حسابرسی ، قوانین پایانه ها و سامانه مودیان ، کار ، تامین اجتماعی ، مالیات ها ، تجارت و حسابداری بهای تمام شده )

    با سلام خدمت جنابعالی چنانچه پروانه بهره برداری کارگاه یا کارخانه ای که در شهرک صنعتی به نام فرد باشد ولی همین شخص مدیرعامل شرکتی باشد که در همان کارگاه مشغول تولید است و برای آن شرکت دفاتر قانونی تهی

    علیرضا سربی Alirezasorbi
    علیرضا سربی Alirezasorbi  ( حسابداری ، حسابرسی ، قوانین پایانه ها و سامانه مودیان ، کار ، تامین اجتماعی ، مالیات ها ، تجارت و حسابداری بهای تمام شده )

    سلام و وقت بخیر برای استارت آپ ها و کسب و کارهای الکترونیک آیا معافیت مالیاتی وجود دارد؟ در صورت تایید، نحوه استفاده از معافیت چگونه است؟

    علیرضا سربی Alirezasorbi
    علیرضا سربی Alirezasorbi  ( حسابداری ، حسابرسی ، قوانین پایانه ها و سامانه مودیان ، کار ، تامین اجتماعی ، مالیات ها ، تجارت و حسابداری بهای تمام شده )

    با سلام خدمت استاد محترم برای آموزش کارکنان در دوره آموزشی اکسل در حسابداری میخواستم ببینم چطوری باید با شما هماهنگی کنیم. با تشکر

    مهدی مقدسی
    مهدی مقدسی ( مشاوره مالی ،حسابداری و حسابرسی مالی و مالیاتی ،قانون مالیات های مستقیم. اکسل .قوانین بازار سرمایه، )